You Fuckin Right It’s Allright: Ricky B (B:et e för BOUNCE)

Okej, så i helgen såg jag äntligen första(och andra, och tredje) avsnittet av Treme. I den första scenen i det första avsnittet spelas Rebirth Brass Bands låt Feel Like Funkin It Up från 1989 av just Rebirth Brass Band. Nej, detta visste jag inte när jag såg det, jag har googlat det, men, jag kände direkt igen den där slingan som spelas av bastuban. Den är nämligen samplad i en låt som har spelats om och om och om igen hemma hos oss den senaste tiden: Ricky B´s bounce-låt Y’all Holla från 1994. Alltså fy fan vilken låt. Bounce, jag älskar bounce, en musikstil som jag liksom upptäcker bit för bit och i stort sätt slumpartat, en låt leder till en annan, en googling leder till en youtube som leder till nästa, jag snappar upp något i en kommentar, går i ”404 FILE NOT FOUND”-väggen, börjar om, ger upp, börjar om igen. Internet asså, frustrating beatiful (no Sherlock). Jag älskar internet. Och jag älskar den här låten:

Ricky B – Y’all Holla

It all started out growin up in the projects/S:t Bernard, 7th Ward, packing steel objects/Niggas talking shit, said it’s all about a dollar, y’all holla, y’all holla, y’all holla…

Länkar o grejer efter hoppet:

– Y’all Holla är med på skivan kassetten B for Bounce som jag har hittat, som så mycket annat, på Twankle And Glisten. Jag rekomenderar att er att klicka dit och ladda ner den för med där finns även låten Shake It Fa Ya Hood som är nästan lika bra.

Feel Like Funkin It Up med Rebirth Brass Banditunes.

Mer info om Ricky B via nolabounce.com

Mer info om Mobo Records, Ricky B’s skivbolag, via amoeba.com

Enda bilden på Ricky B jag har hittat på internet:

Etiketter: , , , ,

Kommentera

