Söööödra sidaaaaaan

SödraSidan feat. Danjah – Södra sidan

Alltid när jag upptäcker sånt här blir jag lite stressad över att inte ha full koll på all (bra) svensk rap som kommer hela tiden. Det känns ibland som jag har bättre koll på Baton Rouge rap-scen än Sveriges, vilket såklart inte är sant men liksom varför finns det ingen DirtyGloveBastard för svensk rap, som lägger upp allt nytt men sorterar bort allt töntigt? Hur gör man för att hålla sig uppdaterad? Måste jag börja actually hänga på whoa igen? Säg inte att jag måste skriva in k-i-n-g-s-i-z-e-m-a-g-a-z-i-n-e i webläsaren, de e så jävla jobbigt för en kompulsiv korrekturläsare som jag att titta på den sidan. Jag kanske helt enkelt får börja röra mig mer utanför huset, kanske till o med lämna Hisingen ibland. Fast här har vi ju BalkanBrigaden iofs…

I alla fall.

Detta är SödraSidan som hette Dalenbarn innan och denna videon är som en uppgraderad version av denna, uppskruvad kontrast, specialtryckta kläder osv men med samma REPPA ORTEN-ambitioner vilket i princip aldrig blir dåligt. Dom här två tillsammans med Sebbe från Kartellen och Fittja-Chrille och the OG-”galen svenne”, Joel, svensk förorts-rap börjar få många rappare som reppar den där enda-svennen-i-gänget-swagen. Jag kommer o tänka på Kartellen-intervjun i Kingsize med Kinesen o va han säger om Sebbe:

– Sebbe är en riktig förortssvenne. Jag har växt upp med såna. Du vet, de mesta pengar jag har gjort har jag gjort med svenskar och dom här svennarna från förorten är galna, dom skiter i allt. Du vet de hatar, de dricker. Sebbe är ju bara 23-24 och jag var också jobbig i den åldern, jag var fett jobbig men jag försöker hålla honom i tyglarna och att han har hamnat i problem nu var dumt.

Jamen så är det ju, det området som var mest hood där jag växte upp, där bodde alla turkarna och några kineser och dom kom ju från helt vanliga familjer som av olika anledningar hade flytt(at) till Sverige och så bodde dom där för det var där dom hamna men den enda svensken jag kände som bodde där hans farsa var ju galen. På tal om hans farsa; han brukade lyssna på sin sons Ultima Thule-kassetter o tyckte det va fett. Alltså detta var på 90-talet, o nittiotalet va sjukt på det sättet att en svenne-kickers som hängde med turkar o joguslaver kunde pumpa Ultima Thule o samtidigt låna mina East 17-kassetter (East17 = LOL men vafan vi gick i mellanstadiet, jag räknades typ som värsta ”hiphoparen” för att ja hade sånna band #fuckjagegammal). En annan kompis från den tiden var en finne som fick cancer, gick på cellgifter, tappade allt hår, överlevde cancern men fortsatte raka huvudet för att se lite nasse-hård ut. Och han var verkligen inte nasse, han var jättesnäll men hela den grejen var inne då. Detta var alltså innan Petters första skiva kom o rakad skalle på svenska killar kodades om från skinn-skalle till ”hiphop-skalle”, även om det tog ett tag för dom äldre generationerna att vänja om sig. Jag såg frrsten den här killen för första gången på typ 15 år från vagnen vid Backaplan i höstas och han såg ut att vara på god väg att bli tjackis nu.

I alla fall.

Bland youtube-kommentarerna till Södra sidan så snackas de en del om att den ena killen (jag vet inte vad dom heter, dom presenterar sig på denna videon men jag hör inte riktigt vad han säger) ser fett hög ut och I can totally see att man gör den tolkningen. Men framförallt har han den där galna blicken som man känner igen så väl, jag ser inte knark när jag ser hans blick jag ser smärta. Han har nästan dom där Lil Boosie Mind Of A Maniac-ögonen.

Men alltså, fet låt, väldigt bra beat som växer varje gång man lyssnar på det, som Brytburken sa så har Danja dispens på autotune i Sverige och här passar det skitbra ihop med det elektroniska, det finns vemod i beatet, låten är REPRESENT-REPRESENT uppblandat med smärta hat och frustration.

LEVER FÖR DAN, DÄR INGENTING BLIR STORT SEN

SÖDRA PORTEN, EY VÄLKOMMEN TILL ORTEN

Etiketter: , , , , , , , ,

4 svar to “Söööödra sidaaaaaan”

  1. sanna Says:

    ASSÅ Skarpnäck, LOL.

  2. Sumo Says:

    Tungt, Tungt tungt, men d finns mer svenne ort rappare än dom du nämnde 1pac!

  3. Simon Says:

    Beatet! Herrejisses.

  4. Juice Mannen Hugo Says:

    Jag har tyvärr trippelt så bra koll på Baton Rouge scen en Sveriges.
    Också för att västerort halkat efter så sjukt mycket jämfört med söder-om-söder rapp. Jag lyssnade bara på Hässelby-rapp av svensk rapp när jag växte upp.. Och det går ju inte idag

Kommentera

