Jag vill att ni lyssnar: GA Gurlz


GA Gurlz – Regardless (nedladdningslänk)

Jag läste det här förut som noz skrivit om Waka Flockas (fantastiska) nya singel där Waka rappar om att han e full o kastar pengar inne i strippklubben över ett beat av Lex Luger som är, oväntat, sorgset. Och sen hittade jag den här (fantastiska) låten med några som heter GA Gurlz och den är också så, den jobbar med en liknande kontrast mellan beat och rap.

Jag vill prata lite om det här beatet: Pianot påminner mig om Mary J Blige I Love You-pianot men så fort versen börjar så tightas det upp till en två-noters-loop, till den trummor och ett mässande ”YEAH HOE” fast utan ordet ”hoe”. Pianot släpps löst igen efter fyra bars och beatet öppnar sig. På Jim Jones & Bizzy Bones (fantastiska) Twin Towers använder sig producenten Chad Hamilton av ett piano* på ett liknande sätt, piano som instrument/ljud är så bra på den här fallande känslan, det är hisnande och förlösande på samma gång.

Jag vill fortsätta prata lite om det här beatet: Trummorna är en kick och en snare och i refrängen kommer det in en hig-hat också**, det är så effektivt minimalistiskt. Ibland kommer det in ett ”större” klapp med en del reverb på också men pass på vad som händer alldeles på slutet: Ett We Will Rock You-typ av klapp och plötsligt är allting jättestort, någon av GA Gurlz (kan inte skillnad på dom än) wailar ”You hatin’ for nothing/We gon’ get money regardless” över handklappen och hela piano-melodin går lös i bakgrunden. Lyssna på det och klicka sedan tillbaka till första halvan av varje rap-vers och förstå vilken dynamik som ryms inom det här beatet som, när allt räknas samman endast består av tre komponenter: trummor, piano-loop och ”YEAH/STOP HATIN’ HOE”-kören.

Egentligen säger jag nog all that to say this: Jag tycker den här låten är fantastisk. Just nu när jag skriver det här har den legat uppe på youtube i 16 dagar. Den har hittils fått 61 views.

RELATED:

Den här GA Gurlz låten, Oh No She Didn’t, är också fantastisk. Nästan allt som jag skrivit om Regardless skulle jag också kunnat skriva om den, fast den har en synthslinga istället för ett piano. Den har just precis nu 36 views. Det fattas ca tre nollor bakom den siffran.

Mixtapet Girl Groups Are Dead is, insh’allah, coming soon.

——————-

*Är det samma piano? Är det en interpolation?

** Ursäkta engelskan men jag lärde mig att identifiera olika instrument genom att lära mig använda FruityLoops.

(TACK Hugo för att du twittrade om GA Gurlz, det var så jag upptäckte dom)

Etiketter: , , , , , , , ,

4 svar to “Jag vill att ni lyssnar: GA Gurlz”

  1. Simon Says:

    Ok, jag lyssnar.

  2. petter417 Says:

    TNHX BRO

  3. Juice Mannen Hugo Says:

    De är överfeta! Jag googlade efter den här gruppen: http://bit.ly/mV71eJ när jag hörde dom först. Än oklart om det är samma?

    Har du lyssnat på deras förra tejp?

    G.R.I.T.S. – Girls Raised In The South

    Tyvärr inte jättemkt referenser till maträtten grits men ändå massa bangers

  4. Gustav Almestad Says:

    ZOMG fruityloops <3<3<3

Kommentera

