Screwed & Chopped: Orup – Regn Hos Mig

Jag hade tänkt presentera det här, min version av Orups Regn Hos Mig från 1989 , som del fyra i min serie ”Svenska RnB-GULD-låtar som jag Screwat och Choppat”. Men jag är inte så säker på att jag vill kalla det här RnB, detta är ju klassisk svensk pop, en fantastisk pop-ballad helt enkelt. ”Pop” alltså som i populär-musik, inte den där gitarr-musiken. Det finns dock en gitarr i den här låten som jag verkligen älskar, och det är den som kommer in när Orup sjunger ”Mina blommor… har nästan gått bort” (händer 3:43 in i låten, alltså i MIN version då). För mig är det den här låtens absolut mäktigaste ögonblick. Okej ”mäktigt”, lite fånigt men ändå bra ord i sammanhanget: I original är Regn Hos Mig en fet showcase för Orups falsett-skills AKA en av Sveriges tyngsta falsetter of all time OF ALL TIME, men tre toner nersaktad är detta marchmusik, en mullrande march för the broken hearted.

Orup – Regn Hos Mig (Screwed & Chopped av petter417)

PS Kanske är detta i själva verket del ett i min egen version av OG Ron C‘s Fuckaction Alternative-serie? Fast med bättre låtar då.

PSS Jag vill ge en STOR shout-out till min vän Sonny aka @alabama187 (som bland annat ibland skriver för brytburken.se), det var han som tipsade om att jag borde göra nått med Regn Hos Mig, och det är även han som tjatat på mig tills det blev klart.

Etiketter: , , ,

8 svar to “Screwed & Chopped: Orup – Regn Hos Mig”

  1. pmog Says:

    FETT!!!
    tycker du ska köra lisa nilsson sen.

    MEN ASSÅ GUUUD, hade missat f-action alternative rock!!!! vill DÖ. jag älskar ju og ron c, va fan håller han på med? asså vem, VEM???? vill ligga till Bitter Sweet Symphony?

    Blev verkligen extremt provocerad.

    men orup s&c va asfett. jag ser fram emot ett helt mixtape.

  2. petter417 Says:

    Låttips med Lisa Nilsson mottages tacksamt

  3. JÄVLA SKITVÄDER.. « BRYTBURKEN Says:

    […] Regn Hos Mig med Orup är helt fantastisk. Jag tror jag har lyssnat mer än 200 ggr på den här låten dom senaste 3 veckorna. Om ni av någon anledning har missat Petter417:s skruvhackade version så tycker jag ni ska kolla in… […]

  4. Thunder Says:

    meget fedt!

  5. EMMA Says:

    TACK! Detta är så bra! Jag vet inte vad jag ska ta mig till! TACK!

  6. Spacehogg Says:

    Vansinnigt slappt och pösigt. Ny höstanthem!

  7. Pontus Says:

    Hörde den först nu! bra jobb!

  8. Klaes Says:

    Old news, Cocillana gjorde en chopped & screwed på Orup för flera år sen.

Kommentera

