Mohammed Ali och Ison & Fille – Ghetto Barn Del 2

(hallå den där bilden e ju inte tagen i Sverige :P)

Ok så ja har just lyssnat fem ggr (and counting) i rad på Mohammed & Alis & Isons & Filles nya låt Ghetto Barn Del 2 på P3’s hemsida eftersom den bara finns där just eftersom Musikguiden i P3 har haft ”världspremiär” på den. Idag kom den på soundcloud så ni kan lyssna här rakt här nere (mp3 bör komma på itunes snart):

Vi börjar med beatet, av @mackbeats. E de bara jag eller går det bättre för Mack Beats just nu än nånsin? Inte längre en mini-Masse (o de menar ja inte som en diss), Mack Beats e THAT dude i sin genre just nu. Och han är det för att han gör precis det som han och den här  typen av svensk rap är bäst på: Mer eller mindre raka, sample-baserade rap-beats som fungerar. Det är traditonellt men det är inte tråkigt eller töntigt. Macks beat här e fullt av självkänsla, det spelar den där samplingen perfekt men det spelar aldrig över. Macks beat vet vad den ska göra: Låta fantastiskt men samtidigt låta rapparna skina; detta här e den där ”lyssna hur jag sa det men lyssna också på VAD jag sa”-typen av rap.

OK, så va säger ni grabbar?

”Ghettobarn stärktes när Dogge spotta ‘Snubben’/Stängde mina ögon o föreställde mig som kungen” rappar Ison och påminner oss om det som aldrig kan sägas nog ofta: Oavsett hur många cyklar Dogge säljer kommer han för alltid vara en riktig kung som softar på sin tron och det går helt enkelt inte att överskatta vad han och TLK gjorde för svensk rap. *drömmer mig tillbaka till högstadiet* Mindre väntat men kul är att även Lilleman får lite erkännande, eller d e så jag tolkar ”Tonårstankar”-raden iaf. Nu i efterhand har jag svårt att förstå allt hat han fick när han kom? Lilleman, Gonza o Pauline i sthlms-tuben mörrrdade ZTV back in 2001.

Men Isons vers är inte bara en svensk hood hop hommage, han ryter till på slutet på det där Ison-sättet när han markerar varje ord o hamrar in raderna i ett klassiskt Beanie Sigel rimma-på-samma-ord-flow:

”Ni kommer aldrig lyckas” e nått vi alltid hör här/FUCK THAT/Bara lägga sig o dö?/Inget som vi gör här/Bevisa alla fel e nånting som vi gör här

Mohammed är up next och tar upp det, som han så ofta gör, till en strukturell nivå i en direkt beskrivning av effekterna av vår inte-ens-längre-särskilt-nya regerings politik:

Nedskärningar i budget, ser hur skolor läggs ner/Men skattelättnader va mutor, vi fick smulor längst ner/De e mindre satsningar på barn/Du kanske märker av det/Från en fattig del av stan/Där alla svartingar får span 

Men Mohammed, som nyligen blev pappa, håller ändå kvar vid hoppet om att hans ”lilla ghettobarn” ska bli ”nummer ett en dag”.

(random grej i hooken: på slutet e snaren dubbel?)

Ali rappar om att han visserligen klätt sig som 50 Cent men aldrig ”varit kriminell, men känd som en”. Hans vers illustrerar själva kärnan i Mohammed Alis hela grej: Ayla representerar för alla som ständigt blir stoppade av snuten utan att faktiskt ha nått på sig, som visar att i postkoderna där postrån är ett alternativ för att miljonär är detta ett alternativ som de allra flesta faktiskt inte väljer. Men som Ali också visar på slutet av sin vers, när han beskriver en kriminell kille som han sett upp till som numera sitter inne, är det inte någon strukturell skillnad på de som gör si och de som gör så; de är alla ”ghettobarn”. Den här förståelsen är inte något som Mohammed Ali endast utrycker i sin rap utan även vilka de rappar med; Genom att  fortsätta att jobba med t.ex. Kartellen, som aldrig nånson kommer bli nominerade till varken grammisar eller P3 guld-priser, vägrar de att snällt låta sig placeras i nått slags förort-fast-ändå-vi-e-ändå-trevliga-o-skötsamma-fack. Svensk förortsrap är solidarisk like that.

Sist och också minst (eller ja vet inte, Mohammed e också fett kort) har vi Fille, som den dagen han slutar rappa kommer kunna se tillbaka på en karriär som en av dom absolut bästa som nånsin rappat i det här landet. Om Fille förr var lite lill-gammal ibland så är han nu gammal på riktigt (30 inom rap är gammalt som fan) vilket passar honom perfekt; Här kommer han in på slutet för att kick the truth to the young betong youth, till o med trummorna tar en liten paus för om du inte lyssnat innan lilla bebek så e de dags nu.

”Att hela världen va emot en va nått man kände ofta” rappar Fille och syftar på samma negativa förväntningar och stämplingseffekter som Ison rasade mot i sin vers, och som han till slut kunde använda som motivation. Men innan Fille kommer dit rappar han det här:

Lättare att låta de vara drömmar o bara softa/För fega för att satsa/Förneka att man platsa/Så till den grad att inget blev av/Vi gav oss av med zatla

Här berör Fille Danza de hämmande effekter och den psykologiska nedbrytning som är en av segregationens mest genomgripande, och samtidigt minst greppbara, konsekvenser. Detta är motsatsen till medelklassens ”softa snubbar” som vräker ur sig skitkultur utan att ens anstränga sig tack vare ett självförtroende som är medfött, nedärvt och oftast helt omotiverat.

Men precis innan Filles puppiler hunnit förvrängas helt vänder han, till och med beatet vet om det och släpper fram samplingen igen, och Fille är tillbaka i full-on förebilds-mode:

Men lyssna: pass på det/(…)Ni kan göra det ni vill/Låt dom aldrig hustla er/De e ett fucked system/Men det vet ni redan/Om jag kan leva min dröm så kan ni leva eran

Motivationsmusik.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: